...är något som man saknar som pendeltågsresenär. Igår var pendeltåget 2 minuter försenat vid Karlbergs station. Detta rapporterades inte på displayerna/monitorerna. Först när vi var i Handen så kunde man avläsa att tåget då var försenat samt att det nu handlade om 3 minuter.
På vår facebooksida rapporterade jag detta och fick igång en liten diskussion. Enligt säkra källor är 2 minuter inte en försening enligt SL:s normer. Men väl 3 minuter.
Problemet är dock att en försening har en obehaglig tendens att växa. Nu lyckades man dock vända detta negativa flöde och komma i tid till Ösmo. Dock utan någon som helst information om orsaken till förseningen eller om man räknade med att den skulle öka eller ej. Jag har själv varit med alltför många gånger när förseningar har ökat då man måste invänta mötande tåg och sedan tvingats kliva av tåget i Ösmo för att det skall vända där.
Det skadar inte på något sätt att informera passagerarna, även om man inte säkert vet någonting så kan man meddela detta.
Nu tycks informationsgivningen vara godtycklig beroende på vilken personal som bemannar tåget och det är olyckligt. På en så utsatt sträcka som Nynäshamnslinjen så är information A och O.
//Roger
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar